Brändiarkkitehtuuri
Miten Taideyliopiston brändiarkkitehtuuri rakentuu ja miten akatemioiden alabrändit liittyvät siihen.
Periaatteet
Taideyliopisto ja kolme akatemiaa muodostavat yhdessä ilmekokonaisuuden, joka mahdollistaa Taideyliopisto-kattobrändin itsenäisen esiintymisen sekä kolmen akatemia-alabrändin itsenäisen esiintymisen ja nimen esilletuonnin.
Kokonaisuuden liimana toimii yhteinen X-merkki. Tekstilogojen persoonallinen muotoilu toistuu läpi kokonaisuuden.
Taideyliopisto-kattobrändi
Yhteinen X-merkki ja ilme.
Akatemia-alabrändit
Akatemiat käyttävät yhtä yhtenäistä ilmettä, jonka sisällä ne profiloituvat taiteellisen sisällön kautta.
Tunnukset: tekstilogot ja X-merkki
Taideyliopiston ja akatemioiden tunnukset muodostuvat tekstilogojen ja X-merkin yhdistelmästä.
Alla ohjeistusta logojen käytöstä, jos tarvitset logoja käyttöösi, löydät logojen latauslinkit ilmeen perustelementit -sivulta.
Tekstilogot
Taideyliopistolla ja kolmella akatemialla on omat tekstilogonsa, jotka tuovat kunkin brändin nimen esiin vahvasti. Logojen muotoilu toimii kokonaisuuden yhdistävänä tekijänä. X Akatemia -allekirjoitus on aina osa akatemioiden tekstilogoja.
X-merkki
X-merkki toimii Taideyliopiston ja kolmen akatemian yhteisenä merkkinä.
Brändiarkkitehtuuri Taideyliopiston ilmeessä
Taideyliopiston ilmeessä Taideyliopiston tekstilogoa ja X-merkkiä voidaan käyttää joustavasti.
Esimerkkejä:
On tärkeää, että tekstilogo ja X-merkki esiintyvät aina yhdessä sovelluksen pääpinnassa.
Brändiarkkitehtuuri akatemioiden ilmeessä
Akatemioiden ilmeissä käytetään akatemian tunnuksia perusmuodossa. Lisäksi logon elementit ”Taideyliopisto” ja ”X Akatemia” voidaan irrottaa toisistaan, mikäli tilaa on riittävästi.
Esimerkkejä:
On tärkeää, että Akatemian tekstilogo ja X Akatemia -allekirjoituksen esiintyvät aina yhdessä sovelluksen pääpinnassa.
Alaorganisaatiot ja konseptit
Taideyliopisto- ja akatemia -brändien alla voidaan erikoistapauksissa tuoda esiin nimetyjä alaorganisaatioita, sekä markkinoinnillisia konsepteja, jotka on erityisen perusteltua profiloida.
Alaorganisaatioit ja konseptit on jaettu kolmeen ryhmään:
Alaorganisaatiot, jotka nimetään
Markkinoinnilliset sisältökonseptit
Markkinoinnilliset sisältökonseptit voidaan erikoistapauksissa profiloida oman ilmeen keinoin.
Olemassa olevat konseptit
Ennen Taideyliopisto -brändiä luodut konseptit.
Alaorganisaatioiden tunnukset
Alaorganisaatioita ovat esimerkiksi toimipaikat, keskukset, tutkimushankkeet ja palvelut.
Taideyliopiston alaorganisaatiot
Taideyliopiston alaorganisaatioiden nimet merkitään tarvittaessa tunnusten yhteyteen siten, että X-merkki sijoittuu organisaation nimen ja tekstilogon väliin.
Akatemioiden alaorganisaatiot
Akatemoiden alaorganisaatioiden nimet merkitään akatemioiden tunnusen yhteyteen X Akatemia -allekirjoituksen alle.
Alaorganisaatioiden nimet kirjoitetaan aina Monosten fontin C-leikkauksella.
Alaorganisaatioille ei luoda omia erillisiä ilmeitä.
Alaorganisaatioiden tunnusten joustava käyttö
Alaorganisaatioiden nimet voidaan ilmettä sovellettaessa tarvittaessa siirtää erilleen tekstilogoista.
Markkinointikonseptien tunnukset ja ilmeet
Taideyliopiston markkinoinnilliset kampanjat, palvelu- ja sisältökonseptit voidaan erityisin perustein profiloida itsenäisemmin suunnittelemalla niille oma nimi ja ilme.
Itsenäisemmin brändättäviä konsepteja voivat olla esimerkiksi markkinointikampanjat, palvelut, tapahtumat, festivaalit ja kilpailut.
Suunniteltavien nimien ja ilmeiden tulee tukea Taideyliopisto -brändiä ja ilmettä.
Markkinoinnilliset ja sisällölliset konseptit allekirjoitetaan aina Taideyliopiston tai akatemian tunnuksilla.
Mahdollisuuksia ilmeiden suunnitteluun:
Olemassa olevien konseptien nimet ja ilmeet
Nykyiset olemassa olevat palvelu- ja sisältökonseptit voidaan tunnettuus- ja kustannussyistä säilyttää toistaiseksi entisissä ilmeissä. Konseptien allekirjoittajaksi kuitenkin lisätään Taideyliopiston tai kyseessä olevan akatemian tunnus (tekstilogo + X-merkki).
Taideyliopiston pidemmän ajan tahtotila on vaiheittain uudistaa olemassa olevat konseptit siten, että ne ovat ilmeeltään sukunäköisiä Taideyliopiston kanssa.
Markkinoinnilliset ja sisällölliset konseptit allekirjoitetaan aina Taideyliopiston tai akatemian tunnuksilla.
Kriteerit brändiarkkitehtuurin eri tasoille
1. Taideyliopisto ja akatemiat
Tälle tasolle ei voida lisätä uusia yksikköjä. Muotoiltuja tekstilogoja ei tehdä muille yksiköille. Ne on varattu vain Taideyliopisto- ja akatemia-brändien käyttöön.
2. Alaorganisaatiot
Tälle tasolle kuuluvat kaikki Taideyliopiston sisäiset palvelut, alueelliset yksiköt ja tutkimushankkeet. Tasolle kuuluvat palvelut, yksiköt ja hankkeet ovat luonteeltaan pysyviä.
3. Markkinoinnilliset sisältökonseptit
Tälle tasolle valitaan sellaiset markkinoinnilliset ja sisällölliset konseptit, joiden menestyksekäs viestintä edellyttää oman erottuvan identiteetin luomista. Tasoon kuuluvilla konsepteilla tulee olla selkeästi määritellyt kaupalliset/viestinnälliset tavoitteet. Tasoon kuuluvat konseptit ovat useasti kestoltaan rajattuja ja kampanjanomaisia. Alaorganisaatiot eivät kuulu tasolle neljä.
Tämän tason mukaisia omia ilmeitä voidaan luoda vain erityisin perustein.
4. Olemassaolevat konseptit
Olemassaoleva konsepti voidaan pitää nykyisessä ilmeessä seuraavin perustein:
- Budjettia ilmeen uudistamiseen ei ole.
- Konseptilla on vahva tunnettuus ja toimiva ilme, jota ei haluta toistaiseksi muuttaa.